DE NIEUWE ARBO

Wetgeving

Deze tijd vraagt om zorg voor zieke medewerkers, wanneer ze eenmaal zijn uitgevallen. Dit is voor de medewerker niet eenvoudig, maar ook de werkgever is belast met vele administratieve en praktische zaken rondom een (langdurig) zieke medewerker, die de wetgeving eist. Tijd die een leidinggevende eigenlijk niet kan missen. Er moet vervanging worden geregeld en hij moet zorgen dat het werk afkomt en dat klanten tevreden blijven. Ook ontstaat er niet zelden een spanningsveld met collega’s, die zich mogelijk in de steek gelaten voelen of met extra werkdruk belast worden.

Gezonde werkomgeving

In vele gevallen van langdurige ziekte is de belasting te groot. Dit heeft te maken met belastbaarheid én met belasting. Het vraagt om tijdige signalering door leidinggevenden enerzijds en een preventief beleid anderzijds. Vele kosten kunnen bespaard worden. Mogelijk ook ergernissen. Want als je dit proces in een organisatie ook kunt zien als groei naar een gezondere werkomgeving, waar ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling, plezier in het werk en een compleet andere omgangsvorm met elkaar (balans in werk en privé, vertrouwen, openheid, verantwoordelijkheid dragen en een eigen inbreng), zal dit de hele organisatie ten goede komen.

Samenwerking

Wij werken samen met andere partijen, waaronder Arbodiensten, HR managers en trainers, om zo de gezondheid van medewerkers te bevorderen en preventief te ondersteunen. Wij kunnen werken aan een mensvriendelijk klimaat vanuit de organisatie om juist de productiviteit en het werkplezier te ondersteunen. Soms is er een subsidiemogelijkheid om duurzame inzetbaarheid mogelijk te maken.

Wenst u meer informatie, maak vrijblijvend een afspraak.